Monday, November 15, 2010

(DODKL) Zaid dan angan-angan

Ada sorang tukang sapu area outlet aku ni, nama dia zaid. Zaid mempunyai lebih kurang 3 atau 4 orang anak. Oh ya, zaid juga mempunyai seorang isteri.
Dari segi fizikal, zaid sihat dan tidak cacat, cuma akal nya atau lebih tepat IQ nya tidak seperti orang normal yang lain. Lebih tepat lagi (tapi macam tak sopan pulak) bodoh.

Suatu hari zaid yang penat menyapu, mintak air kosong dari outlet aku. Bagi jela sedekah. Pastu zaid mula buka cerita. "Minggu depan aku nak pegi siam la, nak menikah ngan anak dara. Belanja RM4000. Duit ade dah, cuma masalah sikit nak keluar, kena pakai buku"

"Ape susah, duit ade, buku akaun ade, kasik keluar, pegi nikah. Semudah A B C." Aku taruk minyak kasi bakar zaid kaw-kaw.

Zaid tersentap. Dia tengok muka aku yang hensem. "Tapi tu la. Aku bukan ape nak menikah ni. Bini aku baru lepas operate beranak. Doktor pulak bagitau tak boleh 'bersama' bini selama setahun. Gila ape. Mau sangap nye aku" zaid cuba membuka pekung di dada.

"Kau nak kawin lain sebab tu jek? Cilakak. Anyway, anak dara gila mana nak ikut kau kawin kat siam? Da la tak mandi. Balik jaga anak la wei. Takkan tau buat jek", aku berleter macam aku plak ayah zaid.

"Kau budak-budak ape tau. Da kawin kang tau la." zaid cuba mempertahankan diri lalu blah. Dia tau bukan level dia nak debat dengan aku.

****

Dua tiga hari pastu, zaid datang semula; minta air. Aku tanya bila dia nak nikah, dia tak jawab. Marah le tu. Hahaha...

No comments: